Blomsternes hemmelige sprog af Vanessa Diffenbaugh

af d. 29. oktober 2016

369

2011

978-87-11-41500-9

The language of Flowers - Oversat af Ulla Oxvig

At fylde 18 år er en stor begivenhed for de fleste, men Victoria Jones’ situation taget i betragtning, er det ikke just nogen lykkelig fødselsdag. Vi følger den 18-årige Victoria, som på sin fødselsdag er tvunget til at forlade gruppehjemmet, hvor hun har boet. Victoria er en kvinde af få ord, og man fornemmer hurtigt, at hun er en sky person. Hun bryder sig ikke om fysisk kontakt, og hun er usikker og på vagt overfor andre mennesker. Jo længere man kommer ind i historien, finder man ud af, at hendes usikkerhed skyldes en situation, hun oplevede, da hun var barn. Denne situation refereres der til flere gange undervejs i handlingen, men først i klimaks afsløres denne episode.

Jeg blev helt opslugt af denne bog. Bogen er opdelt således, at vi som læser følger den 18-årige Victoria i første kapitel, og i det andet kapitel er det flashback, hvor der fortælles om Victorias barndom. Så hvert andet kapitel er om nutiden og i mellem den nutidige historie, bliver vi klogere på Victoria som person ved hjælp af flashback-historien. Victorias personlighed udvikler sig gennem bogen på samme måde som en blomst; fra at være en lille blomsterknop – usikker og indelukket – springer Victoria ud og giver livet en chance til. Der er en passende dybde og melankoli, og Vanessa Diffenbaugh får givet læseren en spændende viden om blomsternes betydning og symboler. En interessant episode i bogen er, hvor Vanessa og en ung mand ved navn Grant, giver hinanden en blomst, når de mødes i blomstermarkedet om søndagen. De afkoder betydningen af den modtagne blomst, og en kommunikation opstår ved at bruge det viktorianske blomstersprog.

Blomsternes hemmelige sprog er en velskrevet roman med en så gribende fortælling, at den er hurtig læst. Der er ikke en decideret lykkelig slutning, men man får indtrykket af, at Victoria endelig har mod på at leve sit liv og er på rette vej for at finde sin egen lykkelige slutning.