Blodørn af Craig Russell

af d. 7. februar 2011

367

2008

978-87-7070-076-4

Blood eagle

Kriminalhauptkommisar Jan Fabel leder efterforskningen af nogle vildt grusomme mord, inspireret af ritualer, som kan spores helt tilbage til vikingetiden. Unge kvinder bliver skåret op på langs, ribbenene tvunget fra hinanden og lungerne trukket ud til hver sin side som et par små vinger! Hvert mord følges af en email underskrevet ‘Søn af Sven’ og stilet personligt til Fabel, som en slags udfordring.

Mistanken ledes i første omgang hen på toppen af Hamburgs organiserede kriminalitet, en bande tyrkiske slyngler, som slår benhårdt ned på deres fjender. Men pludselig er bossen myrdet, hvilket leder mistanken videre til en endnu mere voldelig gruppe, som stammer fra Ukraine og det tidligere sovjetiske efterretningsvæsen.

Jan Fabel må naturligvis slås for at bevare førertrøjen og lederskabet af en sag, som er så alvorlig. Forskellige politikorps, efterretningstjenester, massemedier og mediebevidste politikere træder hinanden over tæerne for at komme til. Ikke desto mindre finder Der Kriminalhauptkommisær tid til lidt kærlighed med den dejlige kriminalpsykolog, Susanne Echardt, som desuden bidrager til sagens opklaring med sin indsigt i seriemorderes tankegang.

Det viser sig imidlertid, at der er forbindelser mellem de myrdede, som antyder at man står over en morder, der er mere end blot en sindssyg psykopat.

Den største by i Danmarks nærhed har vist ikke megen tiltrækningskraft på danske turister, som hellere vælger Berlin. Jan Fabel holder derimod så meget af sin by at han ikke kunne forestille sig at eksistere andre steder og Russell giver et spændende, omend dystert billede af denne metropol, som en mere udadvendt og international by end Tysklands andre storbyer.

“Blodørn” er tempofyldt action, beskidte magtkampe, ondskab, uhygge, skønhed og lidt romantik – en stærk cocktail for mindre sarte sjæle. Rigtig god….

“Blodørn” er første bind i en serie på 3 bøger om Jan Fabel & co. Utroligt at man ikke kunne stave forfatterens navn på omslaget af denne første udgave – hverken fornavn eller efternavn er rigtigt – ufatteligt ringe arbejde, det fortjener Russell simpelthen ikke!