af d. 4. maj 2010

420

2010

978-87-91746-84-0

The Strain

Glem alt om den distingverede herre med den østeuropæiske dialekt og de smukke vampyrer fra Twilight universet. Guillermo del Toro og Chuck Hogans vampyrer er dødbringende monstrøsiteter.

Flight 753 lander i JFK Airport i New York uden problemer, men ingen passagerer kommer ud, og ingen svarer på kontroltårnets henvendelser. Da lufthavnspersonalet kommer ud til flyet opdager de, at det er lukket fuldstændig ned. Der er ingen strøm, alle rullegardiner er nede, og dørene kan ikke åbnes udefra. Og da det endelig lykkes at komme ind i flyet, er alle på nær en pilot og tre passagerer døde.

Ephraim Goodweather og Nora Martinez fra Center for Disease Control tilkaldes, og hele arsenalet udrulles for at finde ud af, hvad der har slået passagererne ihjel. Er det en ny og dødbringende virus, eller er det et terrorangreb?

Men det bliver mere og mere mystisk. Ikke alene er alle døde uden panik eller udvendige sygdomstegn, obduktionerne viser også, at ligene ikke forrådnes som normalt, og da næste dag kommer, er alle ligene forsvundet. Og det er blot begyndelsen …

Guillermo del Toro er formentlig mest kendt som instruktøren af “Pans Labyrint”, der vandt tre Oscars i 2006. “Blod” er hans skønlitterære debut og er skrevet sammen med thrillerforfatteren Chuck Hogan. “Blod” er første del af en trilogi. Det betyder, at vi ikke får en rigtig afslutning historien, men må vente på de efterfølgende bind, der skulle udkomme i henholdsvis 2011 og 2012.

Selvom “Blod” slutter med en cliffhanger, kan jeg dog absolut anbefale del Toros debut. Det er hæsblæsende action fortalt med masser af billeder, så scenerne står som små film i læserens bevidsthed. Historien er spændende og hænger godt sammen, bortset fra enkelte steder hvor jeg synes, del Toro laver nogle lidt for heldige sammentræf for at få historien til at gå op. Til gengæld er jeg stor fan af, at han gør vampyrerne grimme igen. For mig er vampyrer ikke sexede skabninger med kærlighedskvaler. De er dødbringende rovdyr, og det er de også i del Toros univers. Herligt!

Alt i alt blev jeg positivt overrasket over “Blod”, som underholder og skræmmer præcis som en vampyrhistorie skal gøre. Og så er bogen oven i købet også flot i sig selv med et gennemarbejdet layout, så man får en lækker grafisk oplevelse, imens man sidder og gyser.