Bitterfissen af Maria Sveland

af d. 15. marts 2012

240

2009

978-87-7053-131-3

Bitterfittan

Sara er 30 og bitter. I starten af bogen sidder hun i et fly på vej til Tenerife, alene. Hun har efterladt sin mand og toårige søn derhjemme, for Sara har brug for luft og for at genfinde sig selv. Hvis du er kvinde, har et barn, en far til omtalte barn og samtidig har nogle ønsker og krav til din tilværelse som ligger ud over familielivet, vil du kunne genkende noget fra dig selv og din familie i “Bitterfissen”. Svenske Maria Sveland tager bladet fra munden og afslører på 240 sider, at mænd og kvinder ikke er ligestillede, og at det er enormt svært at lave om på.

“Bitterfissen” har et klart feministisk afsæt, men man skal ikke gøre den fejl at tro, at Maria Sveland er ude efter manden. Ved at gennemskrive et helt almindeligt parforhold, prøver hendes hovedperson at finde en løsning på hvordan man kan få børn og samtidig dele arbejdsbyrden ligeligt i forholdet, mellem kønnene og i forhold til samfundet. Lige meget hvor meget der er snakket om ligestilling i de forrige årtier kan hovedpersonen stadig ikke se, at der er fuld ligestilling mellem hende selv og faren til sit barn: “Hvordan skal vi nogen sinde få ligestilling i samfundet, når vi ikke engang kan finde ud af at leve ligestillet med den vi elsker?”, spørger hun.

Det er en bittersjov oplevelse at genkende sig selv i beskrivelsen af at være kvinde med job, barn og mand. Der er stof til eftertanke. Når Sara går i dybden med sin seksualitet rammer hun et punkt, som vi normalt ikke taler så meget om. Det er en forkrøblende rejse hun beskriver fra den umiddelbare, lystfyldte og nysgerrige tilgang til sex som ung pige og hvordan hun tvinges til at gemme det seksuelle væk og dermed kvase sensualiteten i farten. Som ung kaster hun sig ud i at røre og smage, og får desværre fingrene i et rædselsslagent stykke ung mand, der slet, slet ikke kan håndtere den ild han har fået mellem hænderne. Måske fordi ingen har fortalt ham, at der også er ild i piger. Senere kommer (flere) krænkede drenge og mænd, der bruger ‘luder’ som skældsord. Den unge piges lyst bliver mistænkeliggjort, udstillet og udskældt og mere eller mindre bevidst pakker hun den del af sin sjæl sammen. Men hvordan finder hun sig selv frem igen?

Man tænker sig vel om en ekstra gang både som forfatter og forlag inden man udgiver en roman med titlen “Bitterfissen”. Kan man lige se sig selv spørge efter den i boghandlen eller på biblioteket “Jeg tror den måske hed noget i retning af øh Bitterfissen…?” Og når man så alligevel har besluttet sig, kan man lige så godt gå hele vejen med omslaget. Titlen er broderet med korssting og ellers er forsiden prydet af et douchet billede af en ung mor kind mod kind med sin baby (dreng). Det er så indædt sarkastisk og oprørsk at det er smukt.