af d. 26. februar 2015

200

2014

978-87-11-34575-7

Billie

I sin verdensberømte fortælling fra 1943 lader Antoine de Saint-Exupéry hovedpersonen strande i en øde ørken og møde “Den lille prins”, et ultranuttet væsen, der kommer ude fra en fjern stjerne.

I “Billie” falder titelpersonen i en klippesprække uden for lands lov og ret sammen med sin ven Franck, og i løbet af en lang nat fortæller hun her om sit og vennens omtumlede liv og venskab til en fjern stjerne. Hun kalder den “Lille stjerne”.

Ingen tvivl om, at franske Anna Gavalda vil have os til at mindes sin landsmands elskede og elskværdige eventyr. Men Gavalda er et tidselgemyt, der vrænger hånligt af datidens feel good-romantik og trækker fablen op til vore dage i en hundesnor af pigtråd. Hvor den lille prins var poetisk og uskyldig, har Billie hård hud på sjælen og en kæft som en skraldespand. Hun er klart en af de skæve eksistenser, som bogen såre sympatisk er dedikeret til.

“Jeg var bare så pissetræt af folk, der hele tiden skulle rette på mig og få mig til at føle mig som en stor bunke lort.” Værsgo, Billie i en nøddeskal.

Billie er ren lavkaste. Hun kommer fra Les Morilles, et område befolket af white trash – som hendes fordrukne stedmor, der er iskold over for børn og deres irriterende behov for mad og et bad i ny og næ, og hvis hænder sidder betænkeligt løst, når hun bliver ophidset. For at overleve forpupper Billie sig i en hård skal og bliver en paria blandt de pæne folks børn i skolen.

Francks opvækst har heller ikke været for let, især ikke, fordi han allerede som 8-årig erkendte, at han er homoseksuel. Også han er en venneløs outsider. En lærer sætter de to modstræbende teenagere i samme gruppe, der skal opføre en nøglescene fra “Man spøger ikke med kærlighed”; et klassisk teaterstykke om svigt, menneskelig dårskab og uigengældte følelser.

Mod alle odds viser Billie og Franck sig at være et forrygende makkerpar, og et skrøbeligt venskab opstår. Begge føler, at de står over for et hårdt tiltrængt vendepunkt i livet.

Men – som Billie beretter for den lille stjerne i den sorte nat – de to sårede sjæle skal først så grueligt meget igennem, før de omsider kommer ud på den anden side. De begynder hver især at få succes, menneskeligt og materielt; barndommens trængsler fortoner sig. Og netop da er det, at uheldet indtræffer: De falder i den forbandede klippesprække og er måske, måske ikke redningsløst fortabt.

Anna Gavalda er en rutineret forfatter, hvis bøger udkommer i millionoplag og er oversat til mere end 30 sprog. Hun skriver en flot og indlevet prosa, som kommer godt ind under huden på den forhærdede Billie og den følsomme Franck. “Billie” er et lille storværk, der kræver en anelse af sin læser. Bogen er som en smuk rose, som først udfolder sig fuldt ud, når man har stukket sig på et antal skarpe torne.