Besat til anden side af Niels Lillelund

af d. 25. oktober 2003

316

2000

87-595-1322-5

Den forhenværende politimand Erik Andersen, som også var hovedperson i ‘Rouletten’, skal i denne bog finde ud af hvilke grunde, der kan ligge bag den karrierefikserede Ulrik Pontoppidans forsvinden fra et liv i overhalingsbanen med villa, viv og sportsvogn. Man kunne fristes til at se en parallel til Scherfig og omdøbe bogen ‘Den forsvundne managementkonsulent’, men der er nu ikke meget satire eller brod i fremstillingen af de smarte konsulenttyper.
Selvom han prøver at tage dem med et gran salt, virker Andersens benovelse over de hurtige fyre og ditto piger noget anstrengende og får i flere omgange handlingen til at virke som Erhvervsbladet på en middelgod dag. Læg hertil at stereotyperne står i kø; den stenrige og dygtige – men litterært uvidende – boss, den forsømte forstadshustru (er det overhovedet sandsynligt, at hun falder for en overvægtig, cerutrygende antikvarboghandler ?), samt et væld af alkoholiserede randeksistenser, som primært karakteriseres gennem deres valg af øltyper.
På plussiden tæller gode skildringer af en hed juni 1992, hvor Danmark vandt Europamesterskabet i fodbold, og at der sker en vis personlig udvikling med hovedpersonen Erik Andersen. Han er nemlig værd at stifte bekendtskab med, og i ham har forfatteren fået fat i en god person, som man gerne vil følge videre frem – hvis altså de sager, han involveres i, er lidt mere interessante end denne gang.

Note: Bibliotekerne stiller ikke nødvendigvis denne bog på krimihylden, hvilket er forståeligt i forhold til det noget tamme plot. Men det er synd, at ikke alle bøger om Erik Andersen står samme sted, for denne bog er så at sige nummer to i en serie, hvor etteren hedder ‘Rouletten’ og treeren hedder ‘Den amerikanske samler’.