Bersærker 2: Togtet mod Abodritterne af Eric Knipper

af d. 11. marts 2018

40

2017

9788799802128

Andet bind i Eric Knippers tegnede trilogi “Bersærker” hedder “Togtet mod Abodritterne”. Her tager Saxnôt og Odinkar på togt med kongen og danernes hær mod abodritternes lande. De sejler med flåden, mens Danevirkes vogter Rurik skaber ravage i abodritternes bagland for at binde store styrker. Togtets mål er handelspladsen og havnen Reric, hvor det store slag skal stå.

Som tilfældet var i første bind, “Godfred Vejdekonge”, er også dette bind mere eller mindre blottet for en historie. Der er et væld af historiske facts om steder og personer, men der er ikke rigtig nogen fremadskridende handling. Det hele bliver lidt for tørt og alt for kedeligt. Hæftet har mere karakter af at være en illustreret (og meget kortfattet) fagbog, fremfor en levende fortælling med levende personer.

Der er også i dette andet bind, smæk for skillingen i Eric Knippers tegninger. Stemningen er stadig mørk og dyster, men tegningerne er dog knap så gennemførte som i første bind. Der er længere mellem de store og detaljerede oversigtstegninger, og små close-ups fylder de fleste sider. Denne lidt kedeligere opsætning, kombineret med førnævnte historiske opremsning af fakta, efterlader et temmelig kedeligt og forvirrende indtryk.

Tegneseriemediet indbyder ikke til dybdtgående og vidtrækkende fortællinger, og når det alligevel bruges til at præsentere virkelig mange historiske detaljer på blot 40 sider, mister man hurtigt både fodfæste og orientering. Hvis læseren skal have noget ud af “Togtet mod Abodritterne”, forudsætter forfatteren at han/hun sidder inde med rigtig meget viden om det slag hæftet handler om. Hvis man, som jeg, ikke gør det, løber man fuldstændig sur i det hele efter blot nogle få sider.

Helhedsindtrykket af “Togtet mod Abodritterne”, er desværre ikke særlig godt. Jeg ved ikke hvad det er jeg har læst, og selvom der var en del gode tegninger i hæftet, så var det primært tegninger af personer i pasfoto-stil.