af d. 20. november 2011

517

2011

978-87-92523-15-0

Bernhard Hvals forsnakkelser

“Røvhøvl, fissedrøbel og røjser!”

Undskyld, kære ven, men dette og oceaner af lignende obskøne udbrud udgør simpelt hen den røde tråd gennem Lars Saabye Christensens “Bernhard Hvals fortalelser”. En 519 sider lang kraftudladning, der efterlader læseren lettere svedig med et betuttet smil om læberne.

I 1980 sidder den 80-årige læge Bernhard Hval i sin ensomme lejlighed og konsultation i Oslo og skriver om et højst besynderligt liv, som han om få dage agter selv at gøre en ende på. Hans far, nålefabrikanten, opbyggede en enorm formue, investerede hele molevitten i kokosnødder, gik bankerot og skød hovedet af sig selv for øjnene af sin søn. Moderen var et sygeligt selvoptaget fruentimmer, der mellem de talrige kurophold i Tyskland brugte tiden på lesbiske forhold til flere af stuepigerne.

Er det forældrenes skyld, at drengen får alle sine tics og tvangstanker? Eller lider han ganske enkelt af Tourettes syndrom? Diagnosen får vi aldrig, men faktum er, at han livet igennem spjætter med armene, skærer tænder, så det knaser, knækker fingre, spytter, snøfter, skælder og smælder og er en belastning for alle omkring sig. Ja, og så brillerer han altså med de saftigste kraftudtryk; ved den højtidelige kandidatfest, hvor han som årgangens suveræne nummer 1 har æren af at holde festtalen, slutter han således af med “pik i pariserøjet”. Dét var heller ikke velset i 1920’erne!

Så led er Bernhard ved sine egne gener, at han bedrager konen Sigrid ved at sprøjte i håndvasken i stedet for oppe i hende. Og for en sikkerheds skyld steriliserer han sig selv – uden bedøvelse.

Eneste forbundsfælle er den lige så tvangsprægede kapgænger, Notto Fipp, som Bernhard hjælper frem til en slags nordisk mesterskab: Notto, kaldet Bananen, går om kap med danskeren Bøffen hele vejen fra København til Oslo. De to kombattanter, begge opkaldt efter deres hovedernæring, er virkelige personer.

Det samme er nobelprisvinderen Knut Hamsum, som Saabye Christensen begår et blodigt karaktermord på.

“Bernhard Hvals fortalelser” er en fantastisk – og fantastisk underholdende – bog, som varmt skal anbefales. Hovedpersonen er, som det fremgår, et unikum; tidsbillederne fra mellemkrigsårenes Norge virker ægte og rørende; den sproglige energi er uovertruffen. Det er som at opleve en udsyret krydsning mellem “Den hundredårige der kravlede ud af vinduet…” og “Sangen om den røde rubin”.