Berlin – øjenvidnevariationer af Jens Blendstrup

af d. 14. maj 2012

174

2012

978-87-638-2232-9

“Vi havde ikke så meget at sige til hinanden. Vi talte i stød, hvis du forstår.”

Berlin – øjenvidnevariationer er det andet samarbejde mellem forfatteren Jens Blendstrup og fotografen Lars Gundersen (det første var bogen ’Toværelses med Lykkelig Udgang’). Bogen blev undfanget under to besøg i Berlin, hvor de hver især har ladet sig inspirere af byens summende historiske baggrundsstøj, der ekkoer gennem gader, bygninger og mennesker. Denne inspiration har herefter manifesteret sig i denne bog, bestående af en kollage af billedlige byfortolkninger og små finurlige, blendstrupske tekststykker. Samspillet mellem billede og tekst fungerer rigtig fint, og begge kreationer giver hver i sær en fin tolkning af Berlin og dennes fortid. Vi bliver ført gennem to verdenskrige, Weimarrepublikken, Hitlers opkomst samt tiden bag jerntæppet.

“Når demokratiet dør, lugter der af karse”

Tonen i bogen svinger fra det ultra rå, hvor der ikke skortes på brugen af ord fra det vokabular, som hører hjemme under bæltestedet, over humoristiske kommentarer, til helt lakoniske statements, som i deres kølighed vækker mange kvalfulde følelser.

“I Berlin kaldte jeg alle kvinder for mine mostre, men jeg kunne aldrig finde min onkel”

Berlin er en by, der gemmer på en historie med mange store menneskelige tragedier, og det er disse, bogen behandler på mesterlig vis. Det at teksten bliver holdt i den legende tone (der er Jens Blendstrups særegen) gør, at den på mange måder bliver mere effektfuld, end hvis den var skrevet i et realistisk leje. Bestemt en bog som indeholder meget stof til eftertanke, for de som vil tage den ind.

“I virkeligheden tror jeg han helst ville have været maler. Det er bare svært at male helvede på et enkelt lærred.
Så var det alligevel nemmere at male med et folk.”

Da bogen jo kun halvvejs er styret af ord, den anden halvdel af billeder, kan jeg umuligt give en fyldestgørende anmeldelse her. Det er en bog som skal opleves og gennemleves! Den er lige så smuk i sin komposition, som i sit indhold. Den fjerner sig langt fra den klassiske fortælling, og består i stedet af små situationsbundne punktnedslag, der fylder alt fra syv ord, til halvanden normalside. Så læsere der er til epik og plot, vil sandsynligvis ikke finde bogen tilfredsstillende – men dem som nyder de små enkeltstående øjeblikke, og aforismer som kalder på eftertanke, kan jeg ikke anbefale bogen varmt nok til.

Til folk, som går i kast med bogen husk:

“Dette er en øjenvidneberetning. Der vil kun findes øjenvidnevariationer.”

Denne bog ender på fire store solide stjerner. En fremragende bog!