Beatlemanifestet af Einar Már Gudmundsson

af d. 19. september 2005

236

2005

87-7456-697-0

Bítlaávarpið

“Beatlemanifestet” er et varmt og humoristisk tidsbillede af Island i 60erne set gennem en teenagers ivrige øjne. Romanen har en sørgmodig undertone, der aldrig tager overhånd og bliver sentimental. Hvad enten Gudmundsson skriver om middelklasse eller ekstremer, fanges man ind. I denne omgang lokker fortælleren; den sjove, den dejlige: Johan Pjetursson. Johan fortæller selv, at han har ligget og lumret i en skrivebordskuffe, fordi forfatteren ikke længere gad lytte til ham. Men Johan er ikke færdig. Og på de næste 200 sider rabler teenageren løs om de første forelskelser, Beatles, Rolling Stones og sorte rullekravesweatere i en grad, så man forstår, hvorfor han engang blev lagt ned i en skuffe, der sandsynligvis røg i med et smæk.

Det er brydningstid mellem 50ernes hjemmegående pænhed og 60ernes oprørske frisurer, korte nederdele og rockmusik. Midt i det rørstrømske mærker man spændingerne fra Den Kolde Krig, der aldrig var særlig kold i menigmands diskussioner. Gennem Johans anekdoter om kammerater, naboer og politisk opdragelse får vi et indblik i livet som ung i 60erne og bortset fra det udtalt politiske og rullekravesweaterne, ser det ikke ud til at adskille sig meget fra senere tiders teenageliv.

Johan er en klassens klovn og altid klar på at få folket til at grine. Men han er en oprigtig gut, som man ikke kan undgå at holde af. Hvordan skal man for eksempel stå for denne smøre:

“Engang spurgte Stella mig: “Hvad hedder hovedstaden i Finland?” og jeg blev så forskrækket, at jeg sagde Ringo Starr, selv om jeg selvfølgelig godt ved, at den hedder Helsinki og konkurrerer med Reykjavik om verdensrekorden i tungsind. Jeg abonnerer nemlig på Børnenes Blad […]. Redaktørerne af Børnenes Blad er også meget begejstrede for Sovjetunionen, men de er meget imod alkohol, hvad der er sært, når nu de er så begejstrede for Sovjetunionen. I Børnenes Blad er der fyldt med artikler om russiske vidunderbørn. Det er som regel sådan nogle indadvendte børn, der sidder ved et klaver eller spiller skak. De er omtrent som de tungsindige digtere i Islandske Digte til Skolebrug, bare meget yngre.”

“Beatlemanifestet” varmer helt ud i tæerne.