Bavian af Naja Marie Aidt

af d. 4. maj 2006

218

2006

978-87-02-04662-5

Hovedpersonerne i de 15 noveller er mærkeligt urørlige. De fleste virker følelsesmæssigt afstumpede, og de seksuelle forhold de involveres i, virker mere som en jagt på oplevelser end som noget følelsesrelateret. Gennemgående reagerer personerne skævt. Deres respons til de situationer de havner i, er hele tiden lidt ved siden af. Én lader sin kone blive ført bort af en butiksdetektiv i et supermarked. Da han langt om længe reagerer, er det både for sent og derudover en meget uhensigtsmæssig facon, han ruller ud. En anden kan slet ikke håndtere sin kones reaktion på et overgreb og bliver flov i stedet for ked af det.

Det fungerer ikke for mig. Fortællestilen virker irriterende og konstrueret i sin uafbrudte springen frem og tilbage mellem datids- og nutidsform. Det forstyrrer læseoplevelsen så meget, at jeg husker irritationen bedre end novellens handlingsforløb.

Jeg savner noget nerve i “Bavian”. I stedet for følelser får jeg skabeloner, og disse genbruges uden blusel. For eksempel bruges historien-tager-overraskende-vending så tit, at det ender med at blive overraskende forudsigeligt.

Det gælder blandt andet, når der spilles på fortællerens køn. I flere af novellerne lades man i tvivl om, hvorvidt fortælleren er mand eller kvinde, og det fungerer som udgangspunkt godt. Det bliver nemlig hurtigt indlysende, at når fortællerens køn ikke straks afsløres, forsøger man automatisk og ganske ihærdigt at spore kønnet i reaktionsmønstre, tanker og sprog. Det starter sjovt, men bliver til sidst for meget af det gode. I en af novellerne er selv fortællerens flirt uvidende om hans/hendes køn, og her mangler jeg simpelthen en årsagsforklaring. Jeg forstår ikke, hvad det skal gøre godt for – og hvad værre er, så er jeg også blevet ligeglad.

Novellerne i “Bavian” formår desværre aldrig rigtig at fange mig ind. Jeg får maximalt svunget mig op til lidt undren over fortællernes prioriteringer og alt i alt efterlades jeg lunken og upåvirket.