Barn nr. 44 af Tom Rob Smith

af d. 7. oktober 2011

496

2008

978-87-11-31773-0

Child 44

Barn nr. 44 foregår i Sovjetunionen under Stalin og handler om en sovjetisk massemorders hærgen, og hvordan det til sidst lykkes at stoppe ham. Bogen er inspireret af virkelige begivenheder i sovjetunionen i 1980’erne. Men det er først og fremmest en fabelagtig udstilling af et brutalt regimes undertrykkelsesmekanismer.

Den Kolde Krigs ideologiske kamp leder til en evig og intens jagt på “fjender af folket”, hvilket betyder, at en altfortærende paranoia gennemsyrer alt og alle. Selv den mindste antydning af, at der i det lykkelige socialistiske samfund findes reel kriminalitet, som jo kun findes i degenererede kapitalistiske samfund, sidestilles med forræderi.

Forfatteren formår at levere en uhyggelig, næsten gyseragtig beskrivelse af en undertrykkelse der efterlader sovjetborgerne totalt rædselsslagne, og som ofre for vold eller død på blot den mindste mistanke. Livet leves på kanten af eksistensen, for med robotagtig hensynsløshed myrder systemets mænd på maskinel vis, enten hurtigt ved nakkeskud, eller langsomt ved forvisning til arbejdslejr. Hovedpersonen Leo er selv en af disse blodtilsølede bødler, og udstyret med en (næsten) urokkelig tro på systemet.

Lige så imponerende knivskarp er beskrivelsen af den ulvefloks-lignende rovdyrsmentalitet blandt systemets håndlangere. Den mindste tøven, tegn på skrupler, eller fejl åbner op for magtkampe. Taberne risikerer også tab af liv, ejendom, eller måske “blot” forældrenes sikkerhed. Det er alles kamp mod alle.

Nådesløst kører undertrykkelsesmaskineriet derfor uophørligt videre. Dog – Leo rystes i sin tro på systemet, og med livet som indsats indleder han jagten på morderen. Samtidigt får vi også et lille, men levende, indblik i det sovjetiske samfund, mens han besøger forskellige mulige steder for mord, der alle naturligvis officielt er blevet kategoriseret som ulykker. Undervejs får vi også et kig ind i Leos ægteskab, som lige som resten af samfundet i høj grad bygger på en strategi om overlevelse.

Bogens første del, der bringer os helt ind i undertrykkelsens dybeste hule, Ljubjanka-fængslets torturkældre i Moskva, ind i de fanatiske kommunisters sind i sikkerhedsapparatet, og frem mod Leo’s erkendelse af, at der må findes en anden verden, er langt den bedste. Bogens anden del er desværre mere en elementær kriminalhistorie om, hvordan det lykkes at opklare mordene, uden helt den samme intensitet. Men alt i alt en absolut lovende debutroman fra Tom Robs Smiths hånd.