Barefoot Gen a cartoon story of Hiroshima. Volume 1 af Keiji Nakazawa

af d. 18. juni 2017

284

2004

0-86719-602-5, 978-0-86719-602-3

Hadashi no Gen, oversat af Project Gen (Kazuko Futakuchi m. fl.)

Stor tak skal lyde til Henrik Rehr, for at anbefale Barefoot Gen i hans ‘5 tegneserier’-artikel på bogrummet. Gen er en japansk tegneserie tegnet og fortalt af en overlever af Hiroshima bomben, Keiji Nakazawa. Nakazawa overlevede da han stod i skolegården hvor en betonmur skærmede ham mod at blive grillet af strålevarmen på flere tusinde grader. Han forcerede sammenfaldne huse og byens itusprængte og sammensmeltede infrastruktur for at komme hjem til familiens hus, hvor hans mor sad udenfor på gaden i dybt chok, mens far og en mindre bror skreg om hjælp, begge fanget under det nedstyrtede hustag. Sammen med de to lå Nakazawas ældres søster. Død. Nakazawa kunne ikke løfte de tunge lægter for at hjælpe sin familie ud, og måtte hjælpeløst se til mens flammerne fra den brændende by bredte sig til deres hus. Kun Nakazawa og hans højgravide mor overlevede. Chokket sendte moderen i fødsel og Nakazawa fik en søster få timer efter a-bomben lagde byen i ruiner. Babyen levede dog kun få måneder.

I Gen har Nakazawa taget inspiration både fra sin egen tilværelse før bomben samt fra andre bysbørns oplevelser og på den måde er historien ikke kun selvbiografisk. Historien handler om en fiktiv familie der gennemlever de samme traumer som Keiji selv gjorde det op til og med bombesprængningen.

Læseren er med når Nakazawa forfølges i skolen af alle fra rektor ned til ‘klassekammeraterne’, fordi hans far har udtalt sig kritisk overfor den japanske krigsindsats. Vi lærer de forskellige figurer at kende, og selvom tegnestilen er den stærkt stiliserede japanske, med store dådyrøjne, lykkes det at tegne nogle for mediet særdeles afrundede figurer. Vi føler og lider med dem utallige gange gennem albummet. At det hele er sket i virkeligheden forstærker naturligvis indtrykkende, og man mærker at vi får den ærlige beretning om en del af forfatterens liv.

Gennem Nakazawa og hans søskendes oplevelser i skolen får læseren indblik i hvordan den japanske regering indoktrinerede befolkningen. Af ren kærlighed til kejseren kaster mødre sig, med deres børn i favnen i døden fra klipper, unge mænd melder sig som kamikaze piloter og modstandere af krigen nægtes de få rationeringer af madvare for at måtte lide en slidsom sultedød. Albummet emmer selvklart af ren had til alt hvad der har med krig og kernevåben at gøre. Nakazawa fortæller i et forord at han håber med albummet at kunne bidrage til en større opmærksomhed på faren ved kernevåben. Jeg tror dog næppe at regeringsledere i Iran, Nordkorea, USA eller Rusland læser japanske tegneserier.

En meget interessant fortælling og en vinkel som nærmest aldrig tages op i vestlige medier.

Historien slutter med atombomben, men der findes flere bind der fortæller om Nakazawas liv efter nedslaget.

Lån tegneserien på biblioteket