351

2019

9788712059363

The Wife
Oversætter Lærke Pade

1. udgave 1. oplag

Angel, en 31 årig kvinde og hendes søn Spencer, flytter fra East Hampton ind til en luksustilværelse på Manhatten, hos den mand Jason Powell, hun har fundet sit livs kærlighed med. Jason er økonomiprofessor, underviser og har eget firma ved siden af. Han er flot og karismatisk og alt ånder af idyl, lige ind til en af hans elever kommer med en sexanklage. Det bliver starten på et langt tovtrækkeri der eskalerer, hvad er sandt og hvad er løgn. Angela forsøger at holde støtte sin mand, samtidig med at hun holder meget lav profil. Hun har en fortid som hun ikke ønsker at offentligheden får kendskab til.

Selve handlingen er i grove træk rig mand beskyldes for sexchikane, men måden Alafair Burke bygger historien op, måden hun hele tiden sår tvivl om det der lige er sagt, og de ting der vælter ud af skabene gør, at det bliver til så meget mere. Persongalleriet er ikke stort, men meget velbeskrevet. Man føler virkelig man kommer til at kende de mennesker og kommer langsomt helt ind under huden på dem. Det er stærke kvinder der er i bogen og især er Corrine Duncan, den kriminalbetjent der er sat på sagen.

Det er en meget velskrevet bog, som suger læseren helt ind. Er man først begyndt vender bladene sig selv, og man er fanget til bogen er færdig. Det er det første jeg har læst af Alafair Burke, men bestemt ikke det sidste. Så har du brug for at hive en dag ud af kalenderen og side i sofaen uden for pædagogisk rækkevidde , så kan denne bog varmt anbefales.

Alafair Burke (1969) er født i Florida, USA. Hun mener selv, at hendes livslange fascination af forbrydelser bunder i, at en seriemorder hærgede i det område, hun voksede op i. Hun er uddannet jurist med speciale i sager vedrørende vold i hjemmet, og har i mange år virket som anklager. 2003 begyndte hun at skrive thrillers , hvor mange er inspireret af sager hun kendskab til via jobbet.