Babylon – Generation P af Viktor Pelevin

af d. 29. februar 2012

325

2002

87-7445-944-9

Generation "P"

Kiosksælgeren Tartarskij bliver ved et tilfælde trukket ind i den eksplosivt voksende reklamebranche i det post-kommunistiske Rusland, får det ultimative indblik bag kulisserne, og ender med at blive ophøjet til Gud. Det lyder måske lettere surrealistisk, og da historien bl.a. også omfatter en gakket samtale via fax med Che Guevara fra det hinsides om reklameanalyser, mærkelige drømme om babyloniske ziggurater og gudinder, og et komisk fluesvampetrip, kan ‘syret’ vist også føjes til beskrivelsen af handlingen.

Tartarskijs rejse fra fattig cigaretsælger til magtens inderste cirkler er naturligvis en underfundig, satirisk kommentar om vor tids Rusland, der også omfatter de efterhånden gammelkendte stereotyper om gangstere, vold, og uhæmmet kapitalisme. Kommunikation er nøgleordet for Tartarskijs virke som reklamemand, konstant opfindende slogans til diverse firmaer og produkter, som der knyttes ganske interessante refleksioner til. Bagsiden af kommunikation er naturligvis misinformation, og med bogens samfundskritiske indhold in mente er netop dét i fokus.

Den skæve vej til afslutningen, fortællingens vekslen mellem drøm og virkelighed, og de måske lidt indforståede referencer til russisk historie og litteratur, betyder, at man kan tabe tråden her og der. Men evner man at tage det hele som en samlet oplevelse, omfattende en længere række besynderlige personligheder og absurde scener, får man en beåndet og kreativ læseoplevelse der efterlader en med et forundret smil på læben. Og en spirende mistanke om, at vores vestlige verden måske er lige så manipuleret? En underholdende russisk satire med bid i.