eller faster.
En onkel kan altså være forbundet til ens familie både juridisk
og genetisk.
Onkel er således bl.a. et mindre præcist udtryk for farbror
og morbror.
(Wikipeda)

Dette systemdigt er taget fra værket og opsummerer fint de temaer, som gennemspilles i samlingen. “Avuncular” betyder “onkelagtig”, og det onkelagtige er netop hvad vi støder på gang på gang i digtene. Der er både tale om hvad vi må formode er digteriske gentolkninger af den empiriske forfatterindes kødelige onkler på den ene side, og på den anden side er der de “juridiske” onkler såsom “Onkel Danny” og “onkel Gustava”, med hvem slægtsskabet består i et erhvervsfællesskab.

Pia Juul har en skarp pen, og er et godt øje for det komiske. I større og længere (og formæssigt meget forskelligartede) digte, gennemspiller hun alle mulige tænkelige, og utænkelige, onkelakgtige konstruktioner. Alt dette lader på én gang samlingen udkrystallisere nogle skarpt definerede enheder af onkelagtige forhold, samtidig med, at der peges på det net af relationer (og co-relationer) som det onkelagtige også muliggør. Dette er altså en samling som peger på både det hypernære og konkrete, og det fjerne og metafysiske – og midt i dette felt må vi som læsere søge efter holdepunkter og røde tråde.

Hvor vellykket er digtsamlingen så? Jeg anser personligt Pia Juul for en af vores skarpeste lyrikere, hvilket også skinner igennem i mange af digtene. Desværre er der også flere af digtene, som virker påklistrede og klichéprægede, hvilket desværre giver samlingen en intern disharmoni. Dette kommer selvfølgelig også til udtryk i den samlede vurdering, hvor jeg vælger “kun” at give værket 3 stjerner. Jeg vil anbefale folk at læse det, og hvis man ikke kender til Pia Juul i forvejen, vil det være en glimrende indgangsvinkel til hendes øvrige (og ofte bedre) forfatterskab.