Astronautens guide til livet på jorden af Chris Hadfield

af d. 25. november 2014

293

2014

978-87-7137-837-5

An astronaut's guide to life on Earth

Jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg er en lille rumnørd. Så længe jeg kan huske, har jeg været betaget af rumfilm, sci-fi bøger og real life raketopsendelser. Ikke at jeg har fulgt slavisk med, jeg kendte overhovedet ikke til astronaut Chris Hadfield, før jeg fik denne bog, men interessen har altid været der. Denne bog er ikke kun for rumnørder, den kan læses af alle, der er nysgerrig på livet.

Hadfield så Armstrong lande på månen i ’69 og besluttede sig for at blive astronaut. Det blev han efter en lang og sej kamp op gennem hierarkiet på forskellige pilotuddannelser, hvor det mest nervepirrende må have været tiden som testpilot. Han skulle bl.a. få sit fly til at gå i spin i voldsom fart og højde, for derefter at få det rettet op, for os andre et rædselsfuldt job, men Chris elskede det. Han endte som astronaut og fik tre ture i rummet, hvoraf den sidste tur var 5 måneder som den første canadiske leder af ekspedition 35 på den internationale rumstation, ISS.

Hadfield skriver betagende og levende, fylder os med anekdoter og finurlige detaljer fra livet i rummet. Han virker, undskyld udtrykket, som en mand helt nede på jorden, der er ikke noget overlegent ved ham, tværtimod fortæller han flere gange om hvor stor et minus det kan være, hvis man ikke er ydmyg og samarbejdsvillig, man er ofte nødt til at gå i ‘nul’, som han kalder det.

Bogen virkede aldrig moraliserende eller højtidelig på mig. I stedet gav den flere gange nogle bud på, hvordan man kan gøre sit liv lettere, via nogle livsfilosofier og retningslinier, derfor den meget sigende titel på bogen. Et af kapitlerne hedder: ”Vigtigheden af at tænke negativt”. Som astronaut er det vigtigt at vide alt om, hvad der kan gå galt, for at være ordentligt forberedt. Et aspekt mange vel sagtens kan kende fra deres egen hverdag, eller også burde man. Et andet citat han bruger til sit liv: ‘Vær beredt! Arbejd hårdt. Og nyd det!” Det må man sige Chris Hadfield har gjort, man taber helt pusten, når man læser om alt det en astronaut skal gå igennem, ikke blot for at blive astronaut, men også efter titlen er kommet i hus.

Jeg krydrede læsningen med at tjekke nogle af hans YouTube videoer, hvor man ved selvsyn kan se nogle at de ting, han beskriver i bogen. Han blev efterhånden et Twitter og YouTube fænomen, især da han ombord på ISS indspillede Bowies Space Oddity, som efterhånden er set over 23 millioner gange.

Et spændende indblik i en astronauts liv, godt fortalt med nervepirrende øjeblikke. De sidste 100 sider blev slugt uden ophold, akkompagneret af Pink Floyds sidste CD, “The Endless River”. De to ting hang godt sammen!