Arven af Katherine Webb

af d. 27. februar 2014

395

2014

978-87-638-3173-4

The legacy

“Arven” er fortællingen om en families sorger, glæder og ikke mindst hemmeligheder. I vor tid har de engelske søstre Erica og Beth arvet et stort hus fra deres mormor, som de dog ikke har mange muntre minder om. Som børn holdt de dog altid sommerferie hos hende, men det stoppede den sommer hvor deres 11 årige fætter Henry pludselig forsvandt sporløst. Det vækker deres minder frem, da de genser stedet 23 år efter. Især storesøster Beth er mærket af fortiden, en fortid som lillesøster Erica ikke kan huske, men brudstykker fra den skæbnesvangre sommer dukker langsomt frem. Beth nægter dog at fortælle hvad hun ved om den forsvundne fætter, så Erica går selv igang med at finde sandheden. Erica finder ligeledes gamle breve og billeder i mormorens gemmer, og især et billede vækker undren. Et billede fra 1904, hvor deres oldemor sidder med en lille dreng på skødet. For deres oldemor blev først gift med deres oldefar i 1905, så hvem er drengen på billedet? Og hvorfor er det fremkaldt i Amerika?

Oldemor Carolines historie bliver nu omdrejningspunktet, og det er ikke småting den unge Caroline må gå igennem i starten af 1900 tallet.

“Arven” er en skøn historisk roman, om fortid og nutid og især om de valg, man træffer i livet. Valg som desværre kan skabe en familiær dysterhed, som kan vare i flere århundrede. Webb skriver rigtig godt og hun formår at danne nogle meget smukke billeder af den amerikanske prærie i 1903. Bogen er dog ret dyster, så selvom den er god, må den “nøjes” med 3 stjerner. Men absolut læseværdig!