Arme mennesker af F. M. Dostojevskij

af d. 10. december 2008

209

2006

87-7055-056-5

Dostojevskijs første roman, “Arme mennesker”, som han skrev, da han var midt i tyverne, slår nogle karakteristiske temaer an i hans forfatterskab. Det er først og fremmest hans fokus på mennesker tæt på bunden af samfundet – heraf titlen – og især de mange psykologiske mekanismer mellem mennesker, der hele tiden ændrer på relationerne.

Hovedpersonerne i “Arme mennesker” er dels den fattige skriver, Makar Djevusjkin, dels den fattige syerske, Varvara Dobroselova, som han er blevet forelsket i. Kommunikationen mellem de to består af en lang række breve, hvori deres trange kår beskrives med en af og til utålelig nøjagtighed og detaljerigdom. I starten af romanen sender Makar små gaver og penge til Varvara, som han er i familie med langt ude, men senere forværres deres kår og nulpunktet nås, da han ydmyges på sin arbejdsplads foran chefen for kontoret. Han hjælpes af chefen, men samtidig bliver det klart, at hans kærlighed og hengivenhed til Varvara er et umuligt projekt. Hun har været et lyspunkt i hans tilværelse, men det er den stengrå hverdag, der maser sig på i romanens sidste brev.

Det er et tidligt værk i forfatterskabet, og som sådan ikke noget større litterært værk, men romanen er interessant nok i forhold til de senere, store romaner, som kommer fra hans hånd. Det er få, der som Dostojevskij formår at give liv til sine karakterer på en så overbevisende måde, og det er som altid en fornøjelse at læse ham. Samtidig giver bogen et glimrende billede af forholdene for de fattigste befolkningsgrupper ikke ulig de beskrivelser, som man senere møder hos Martin Andersen-Nexø.