Apropos Opa af Julia Butschkow

af d. 31. marts 2009

200

2009

978-87-638-1049-4

“Apropos Opa” er med sine 200 sider, korte kapitler og relativt store bogstaver ikke en bog, der gør så megen væsen af sig rent volumenmæssigt. Til gengæld er dens indhold markant mere beundringsværdigt end nogen murstensroman.

Handlingens omdrejningspunkt er den unge kvindelige jeg-fortæller, der bor i København. Hun arbejder hos en urmager på Hovedbanegården, et job der ikke kræver alt for meget, idet hun tilsyneladende kæmper med både angst og depression. Man hører om hendes forhold til faderen, som er anstrengt og ikke består af mange ord. Da faderen drager til Tyskland for at sidde ved sin faders dødsleje, dukker der en masse spørgsmål op. Hvad lavede Opa egentligt under 2. Verdenskrig og hvorfor er der aldrig blevet talt om det? Jeg-fortælleren kommer på sporet af sandheden ved hjælp af sin fætter, der ved betydeligt mere: Deres bedstefar var nazist, endda højt oppe i hierarkiet. Historien om Opa bliver langsomt stykket sammen, og en rejse gennem tiden kan begynde.

Julia Butschkow skriver virkelig blændende. Det er imponerende, hvordan hun får fortalt en både kompleks, spændende og meget medrivende historie med relativt få ord. Hendes billedsprog er fantastisk, og man føler virkelig med den unge hovedperson, som har mange indre dæmoner at slås imod. Bare det at hun arbejde med ure, imens hendes eget liv er gået i stå, er et skønt paradoks.

“Apropos Opa” kaldes med rette en moderne slægtsroman. Familiens historie er barsk læsning, men giver forståelse af de mange fortielser, der formentlig har præget mange tyske familier efter 2. Verdenskrig.
“Apropos Opa” er en af den slags bøger, der bliver i hovedet længe efter den er læst færdig. Både på grund af den gode historie, men også på grund af Butschkows skrivestil, som er forfriskende anderledes. Læs den!