Ansigt uden navn af Robert Goddard

af d. 2. september 2010

352

2010

978-87-02-06563-3

Name Tto A Face

Det var dog en værre røverhistorie, Goddard disker op med her. Jeg må indrømme, at det efterhånden bliver vanskeligt at fastholde interessen for det stadigt tiltagende venstrehåndsarbejde, som Goddard lægger for dagen. Det er som om han engang har fundet en god opskrift, som så er blevet til en skabelon for næsten alle hans efterfølgende romaner. Men det bliver jo noget trivielt i længden uden fornyelse, og denne gang synes jeg desværre, at vi i betænkelig grad nærmer os triviallitteratur.

Goddard er en håbløs, gammel romantiker af den slags med hængerøv i jernbanefløjl, shagpibe og ruskindslapper på albuerne. Hans hovedpersoner elsker hinanden højt efter to dages bekendtskab og sværger hinanden evigt troskab efter tre! Men hvordan det er nået så vidt får man ikke at vide, for som alle personer i denne bog er de nogle stereotyper uden indhold..

Hvad bogen handler om kan næsten være ligegyldigt, det er under alle omstændigheder noget systematisk konstrueret rod! Luften svirrer med mistanker, beskyldninger, løgne og konspirationer i en grad så man tænker hvem, hvad, hvor og hvorfor skal jeg udsættes for det her? Som altid hos Goddard flytter vi os en hel del i tid og rum. Jagten går fra land til land og baggrunden for den forbrydelse, som bogens hovedperson, Tim Harding, har sat sig for at opklare, er et forvrøvlet forsøg på at digte videre på nogle få historiske fakta.
Som sædvanligt ender alting godt, men denne gang har den altså fået en ekstra gang lyserødt…

Efter Goddards gode bøger om Harry Barnett (især den første “Fra billede til billede”) og senere den fremragende “Den grønne bog” er det trist at opleve sådan en tomgang…