Anna og det franske kys af Stephanie Perkins

af d. 10. juni 2015

368

2015

978-87-11-45191-5

Anna and the French Kiss

Det er nok den bedste måde at beskrive læseoplevelsen af den her bog, den var så hyggelig og sød at læse. De store dramascener udspiller sig helt som de skal for en teenager i lige præcis den der sarte alder hvor det enten virker til at verden er det bedste og mest lykkelige sted eller også er hele verdenen bare efter dig for at skade dig. Og ændringen kan ske noget så utroligt hurtigt. Det er herligt at se hvordan Perkins virkelig har fanget hele den stemning det er at være teenager og være smaskhamrende forelsket i ham den søde fyr.

Alle Annas følelser er beskrevet så godt at man ikke kan lade være med at heppe på hende, have ondt af hende, ryste på hovedet af hende eller være sur på hende når hun dummer sig. Hun er så sød i sin uskyldighed, men samtidig var der også flere gange hvor jeg følte at nu måtte det pigebarn da snart tage sig sammen og blive noget mere selvstændig i sin person. Det skete heldigvis lige så stille som bogen skred frem, jeg kunne måske nok godt have foretrukket at det var sket lidt hurtigere.

De andre karaktere i bogen var sådan lidt op og ned, som det er med de fleste mennesker i virkeligheden. St. Clair gik fra at være en sød fyr til at slapvans der skulle tage sig sammen og så frem og tilbage og frem og tilbage. Men når jeg tænker tilbage syntes jeg nok mest af alt han var lidt af en slapvans og han skulle tage sig sammen til at tage nogle af sine egne beslutninger. Jo jo, han var da sød og alt det der, men han manglede godt nok også en del rygrad.

Ikke nok med at Perkins har fanget livet som teenager helt vildt godt, så har hun også formået at placere det i Paris af alle byer. Jeg absolut elskede den fornemmelse jeg fik af at læse bogen, det var næsten som jeg selv var i Paris og det var fantastisk. Jeg sad flere gange og tænkte tilbage på den ene gang i mit liv jeg har besøg Paris og ønskede inderligt at gå lov til at opleve alle årets sæsoner ligesom Anna gør. Jeg kan godt forstå hun var utilfreds i starten da hun blev sendt til Paris, men jeg kan ikke forstå hvorfor hun ikke tog oplevelsen til sig noget før en hun gjorde. Det er trods alt Paris.

Hvis du er til teenage romantik og bare helt igennem en sød bog der skildrer teenagelivet ret så godt, så syntes jeg du skal tage at læse Annas historie, og så kan du fortsætte med Lolas historie om en lille måneds tid (juni 2015, red.).

Lån bogen på Bibliotek.dk.