Andrea D af Margaret Skjelbred

af d. 10. juni 2008

248

2008

978-87-02-05742-3

Andrea D (norsk)

På et loft i Norge sidder to tvillingesøstre og gennemgår en masse breve og noter inden barndomshjemmet skal sælges. Nedenunder sidder den demente mor, der næsten ikke kan genkende dem mere, og mindst af alt kan fortælle om sin fortid, som de næsten ikke ved noget om. Fortælleren er den ene søster Lea, som forsøger at få styr på sit eget liv, ved at kortlægge hvad der skete med moderen, og hvordan hun havnede i Norge. Rejsen gennem fortiden bliver lang, overraskende og ikke mindst frygtindgydende, for det er bestemt ikke småting moderen, Andrea D har været igennem.

Historien starter i Litauen i starten af 1900 tallet, hvor vi først hører om Andrea D’s mor, som sammen med sin lille pige og mand rejser rundt på landet og lever det frie liv. De har følgeskab af en brun hest, som kommer til at betyde meget i Andrea D’s liv. Det lykkelige familieliv slutter dog ved 2.verdenskrigs udbrud, familien er nemlig jøder, og dette bliver skæbnesvangert for dem alle. Andrea D, som nu er en ung kvinde, indleder en årelang flugt fra de tyske soldater, der bringer hende vidt omkring, endda helt til Japan.

Hvorfor det er så vigtigt for døtrene at kende til moderens historie kommer langsomt frem. Fortiden kan som bekendt være med til at præge og især muliggøre en nemmere nutid, og i takt med at Andrea D’s liv bliver fortalt, kommer sandheden frem om familiens liv i Norge, som bestemt heller ikke har været nemt.

Mange menneskers skæbne er berørt af Andrea D’s liv og vi hører om dem alle. Endda også om enkelte, hvis historie vi slet ikke skulle have haft fortalt.

Ved læsning af “Andrea D” kom jeg hurtigt til at tænke på Diane Setterfields “Den trettende fortælling”. I begge romaner er selve den gode historie, fortællingen i centrum, og man bliver bestemt ikke skuffet. Historien folder sig langsomt ud, og man er fanget fra start til slut.