Alvorlige mænd af Manu Joseph

af d. 13. februar 2012

371

2011

978-87-413-0195-2

Serious Men

“Alvorlige mænd” er en forholdsvis morsom fortælling fra det krydrede liv i Mumbai. Vi følger Ayyan Mani, der er dalit (et moderne begreb for kasteløs) og bor i et slumområde, hvor folk bor som sild i tønde og må udtænke lumske planer for at pleje privatlivet. Ayyan er assistent på Institut for Teori og Forskning og vi bliver således også ført ind i det akademiske liv, der byder på manipuleret forskning og interne stridigheder.

Ayyan har en søn, Adi, der er lidt underlig, og det griber Ayyan frejdigt for at sætte lidt skub i sin lidt håbløse tilværelse. Søn og far får med lidt snyd og charme bildt folk ind, at Adi er intet mindre end genial. Denne historie udvikler sig i en retning, der er tæt på at fælde de to gutter i deres snyderier. Det samme gælder for forskningsarbejdet på Institut for Teori og Forskning, der blandt andet beskæftiger sig med, hvorvidt der er liv i det ydre rum.

Bogen beskriver et Indien, der er fanget mellem gamle, faste roller og moderne tænkning. Fx får vi et indblik i den dygtige, kvindelige forskers tanker; ‘Oparna havde lyst til at sige “sludder og vrøvl”. Men der var noget ved den måde, han stirrede op i loftet på, blikket mildt og beruset af et fjernt minde. Hun sagde til sige selv, at hun ville opføre sig som en kvinde, hun ville være forstående.’ Således hører vi om de mange skel, der stadig er gældende i Indien, og det er som sådan ganske interessant.

På forsiden af Alvorlige mænds omslag står der ‘Sjov, underholdende og original. En charmerende debut’. Det er også sandt. Problemet er bare, at bogen ikke er nogle af de ting i særlig høj grad. Den er okay-sjov, okay-original osv. Derfor kommer denne bog altså ikke rigtig op at ringe for mig.
“Alvorlige mænd” er en okay bog, men ikke mere end det.