af d. 25. marts 2020

380

2020

978-87-7007-298-4

The secrets we kept (oversat af Iben Moldrup)

1.

‘Alt hvad vi var’ en en velkomponeret bog om tre kvinders liv og hvordan de alle bliver påvirket af forfatteren Pasternak’s bog Doktor Zjivago. Olga påvirkes direkte, da hendes kendskab og affære med Pasternak sender hende i arbejdslejr i Sovjetunionen. Livet i lejren er hårdt og tiden føles endeløs. Men Olga håber på, at Pasternak formår at få hende ud og tilbage til sit gamle liv.

Irinas liv påvirkes også af Pasternak, men på en helt anden måde, og langt mere indirekte måde. Da hun får et job som maskinskriverske hos CIA, viser jobbet sig nemlig at have langt mere spændende aspekter end det at transskribere. Hun kommer hurtigt til at leve et dobbeltliv, og langsomt flettes de to sider af hendes liv sig mere og mere sammen.

Den tredje kvinde er Sally, som kommer til at spille en stor rolle i Irinas liv. Smukke Sally har levet et spændende liv, og er typen alles øjne hviler på.

Der er mange positive ting at sige om ‘Alt hvad vi var’. Historien er spændende – fyldt med intriger, spioner og spionage. Vi har at gøre med interessante hovedpersoner, der alle gennemgår store personlige udviklinger i løbet af bogen. Desværre kunne bogen til tider godt forvirre lidt, især i starten men også hele vejen igennem. Der gik lidt tid, før det gik op for mig, hvad der skabte denne forvirring. Men der er simpelthen flere forskellige personer, der alle omtaler sig selv i ‘jeg’-form, uden at det præciseres særligt tydeligt hvem der er hvem. Kapitlerne har overskrifter, som kan bruges som et fingerpeg om hvem ‘jeg’ nu er, men disse overskrifter ændres konstant gennem bogen. Det blev for mig lidt et irritationsmoment, at jeg altid lige skulle læse et par sider før jeg var helt sikker på hvem ‘jeg’ nu var. Hvis man ser bort fra det, er ‘Alt hvad vi var’ en god bog.