Allemands datter Gerd Rindel

af d. 31. januar 2007

189

2006

87-14-11823-8

87-638-0511-1, 978-87-638-0511-7

Historien tager sin begyndelse i 1783, hvor kvinden Johanne har veer. Hun er alene hjemme, da hendes mand er på havet for at fiske, og Johanne forsøger i sin desperation at nå hen til naboen for at få hjælp. Hun når dog ikke så langt, inden hun falder om og føder sit barn på stranden midt i en susende blæst der, dækker mor og barn med sand. Da en fisker endelig finder dem, har den lille nyfødte pige ikke længere sin mor.

“Marie blev et omgangsbarn. Det var ikke med konernes gode vilje. Al den bitterhed, de havde følt mod Johanne, fordi hun forførte deres mænd, blev overført til barnet. Men herregud, den eneste familie, den lille grimme unge havde, var jo storebroderen Hans, som ikke kunne tage sig af hende, når han skulle på havet med de andre fiskere. Det var nu også for galt, at en trettenårs dreng skulle være eneforsørger, mente folk i lejet. Var der for resten ikke noget med en søster oppe i Trørød Hegn? På Frydenlund, det gamle krongods, hvad hun så havde dér at gøre? Hun burde tage barnet til sig.”
(side 8)

Marie må leve med en evig en skamfølelse fordi hun er datter af Johanne “Allemands”, hvilket hun kvier sig ved at fortælle andre. I lejet er det dog kendt blandt alle og kvinderne vil ikke træde inden for i huset, hvor Marie bor sammen med sin storebror Hans. Deres modvilje mod Johanne, som lå i med deres mænd, kommer til at gå ud over den lille pige.

Da Marie finder ud af, at hun har familie, en moster, der arbejder på det fornemme gods Frydenlund, begiver hun sig straks af sted. Men moster Sidsel, eller moster Tidsel som hun også bliver kaldt, er ikke sådan at bide skeer med, og knap er Marie trådt inden for i køkkenet, hvor Sidsel er kokkepige, inden hun igen er verfet udenfor. Om det er slægtslighed eller ej, fremgår ikke, men i hvert fald er Marie også af en stædig natur, så hun vender tilbage igen, og denne gang får hun så lov til at blive på godset.

Ejeren af godset, hans excellence Carl Adolf Boheman, er en lidt speciel herre, om hvem der svirrer visse rygter. Det siges nemlig, at han skjuler et skrin et sted på godset, som skulle have tilhørt den henrettede Marie Antoinette. Dette skrin skulle være grunden til excellencens velstand. Da Marie hører dette, øjner hun en chance for at skaffe sig del i formuen og dermed en vej til et bedre liv og sammen med vennen Anders går de to på jagt efter skrinet.

Bagerst i bogen kan man læse, at Carl Adolf Boheman var en virkelig person, som i en periode boede på Frydenlund og ligeledes er historien om ham også inspireret af hans virkelige liv.

En hjertevarm og realistisk fortælling, som bliver i tankerne efter bogen er sat tilbage på hylden. Gerd Rindel er en fremragende fortæller, hvilket kombineret med den spændende og gribende handling bevirker, at bogen er nærmest umulig at lægge fra sig. Bogen kan læses af børn fra 10-11 år og opefter.