Alene hjemme af Kirsten Hammann

af d. 9. marts 2015

312

2015

978-87-02-16650-7

“Sara er forkert, og det er ikke bare en følelse, det er både synligt og målbart, at hun er anderledes i forhold til andre. Hendes skelet er vokset forkert sammen, det er helt skævt, knoglerne vender den forkerte vej og stikke ud de forkerte steder” – sådan starter bogen, og hermed er der lagt op til en bog om en kvinde med et umådelig lavt selvværd.

Sara har det svært med sig selv – og med mænd. Hun er på alle måder forkert, og hun forstår godt hvis Philip hellere vil være fri for hende.
For Sara har fundet sin drømmemand: den fraskilte Philip, weekendfar til to piger. Hun er flyttet ind i hans lejlighed, hvor hun tilbringer dagene “alene hjemme”, mens Philip arbejder som direktør i sit eget firma. Sara drømmer om at få et barn med Philip – men Philip vil vente, han har jo sine to piger.
Sara har det ikke godt. Hverken med sig selv eller i forholdet til Philip. Hun bekymrer sig meget, græder hele tiden – når hun da ikke sover. For hun bruger en stor del af dagen på bare at sove, så går dagen da lidt hurtigere. Og hun er hele tiden træt. Måske er der nogen, der putter sovemedicin i hendes mad?

“Og som en hund hellere vil have en herre, der sparker, end være alene, så vil Sara hellere have det dårligt med en kæreste end gå ud og lede efter en ny, som hun efter alt at dømme vil få det lige så dårligt eller om muligt værre med.”

I lejligheden ovenover bor Frederikke. Hun har alt det Sara ikke har: en smuk krop, som hun gerne viser frem i nedringede kjoler, (vulgær synes Philip) er langt mere interessant end Sara. Bare navnet: “..ingen har i hvert fald været i tvivl om, at hun var noget ganske særligt, og at hendes mor og far måtte elske hende meget højere, end andre forældre elskede deres børn, siden ingen af de almindelige navne var fine nok”. Philips døtre elsker at besøge Frederikke, som lader dem klæde sig ud i hendes tøj og høje sko og sminke sig ved hendes sminkebord. Sara er sikker på, at Philip hellere vil være sammen med Frederikke. Men så bliver Frederikke gravid med Martin, der er gift og far til to – og der er endnu en grund til at være misundelig på Frederikke.

Det er en ganske velskrevet roman om en kvinde, der går mere i mere i opløsning. Hverken læseren eller Sara selv ved helt hvad der sker – bliver Sara forgiftet, ført bag lyset, bedraget? – eller foregår det hele inde i hendes eget hoved? Man bliver suget med ind i Saras liv, og selv om bogen er skrevet ud fra Saras synsvinkel får man også et indtryk af Philip og hvordan han har det i forholdet. Jeg fandt bogen spændende – den var let at læse, men svær at slippe.

lån bogen på biblioteket