Aldrig mere fri af Sara Blædel

af d. 19. maj 2008

376

2008

978-87-7055-306-3

“Aldrig mere fri” er Sara Blædels fjerde roman om Louise Rick fra Københavns politi. Denne gang findes liget af en ung kvinde i Skelbækgade. Hun er prostitueret og fra Østeuropa, men udover det er der ingen, der decideret kendte til hende. En alkoholiker fra samme kvarter ved muligvis hvad der er sket, men ligesom alle de andre, der måske ved et og andet, så snakker han ikke. I hvert fald ikke med politiet. Samtidig er et spædbarn fundet efterladt i Stenhøj Kirke ved Nørreport af præsten og der er ingen tegn på moderen. Journalistveninden Camilla involveres direkte i sagen om spædbarnet og senere i sagen om Skelbækgade ved at være den anmassende journalist, som vi kender hende.

Plottet denne gang er fokuseret på kvindehandel, østeuropæiske gangstertyper og hvad der sker, når afstumpet vold eskalerer i et land, der indtil da kun var præget af småkriminelle.

Jeg læste bogen med fornøjelse. Jeg kan godt mærke, at Sara Blædel har haft 3 tidligere bøger at konstruere sine karakterer over, for de er skitseret glimrende som sædvanligt. Derimod kan jeg også godt mærke, at den personlige vinkel som prægede “Grønt støv” og “Kald mig prinsesse” ikke er så fremtrædende.

På den måde minder bogen lidt om “Kun et liv” som virkede som en lidt halvfærdig skal på visse punkter, og det trækker ned på bedømmelsen, at der ikke er samme tag i læseren, om end det selvfølgelig godt bare kan være, at det er min subjektive holdning. Sara Blædel har god bund i det stof hun skriver om, sproget kan man ikke klage over, og hun formår også på de sidste sider at drive pulsen op, men jeg savner nu den friskhed, der var over de første 2 bøger.

Jeg sad desuden tilbage med en skæg fornemmelse, da jeg havde læst beskrivelsen af Kaj, for hvis det ikke er lånt fra alkoholikeren fra “Bænken”, så ved jeg ikke hvad er, og det distraherede mig en del fra hvad Kaj rent faktisk spillede af rolle i historien.

Alt i alt er bogen udmærket. Man får fulgt op på historien om Louise Rick og Camilla Lind, samt bliver underholdt undervejs. Det er lige til en sommerferielæsning.