Aisha af Jesper Stein

af d. 29. november 2015

434

2015

978-87-400-2246-9

1.

Det er en fornøjelse at læse en krimi, der foregår i København. Hvor er det let at identificere sig med personerne, når de sidder og drikker kaffe på Cafe Castro, eller når de står af ved Nørreport for at gå over i Ørstedsparken. Jesper Stein er hjemme i sit Nørrebrostof, og hans hovedperson Axel Stein føler sig også bedst tilpas i denne farverige bydel.

Location er dog i første omgang det nye byggeri på Amager, 8-tallet, der lægger kulisse til at makabert mord, hvor en mand findes torteret til døde. Det viser sig, at offeret er en tidligere ansat i PET’s antiterrorkorps, og mordet trækker tråde tilbage til en gammel betændt terrorsag, der ikke tåler dagens lys. Aisha er navnet på en ung pige, der blev ofret på alt andet end retfærdighedens alter.
Jesper Steins bøger betegnes som rå københavnerkrimier, og det er et ganske dækkende udtryk, for der er ikke noget, der bliver pakket ind. Det kriminelle miljø er hårdt og ubarmhjertigt, og det er ikke et sted for tøsedrenge.

Axel Stein er fraskilt og hans 10 årige datter har det svært, efter at Axel i en tidligere sag var ved at miste livet. Hun har ondt i maven og er slet ikke stolt af sin politifar, for hun er bange for, at der skal ske ham noget, når han er på arbejde. En frygt, det viser sig er berettiget, for snart hvirvles ikke kun Axel men også hans datter ind en frygtindgydende kamp med morderen. Datteren viser sig at slægte sin far på i snedighed og courage, og det er ganske modigt af Jesper Stein at lade et par børn komme på scenen midt i krydsilden.
En rigtig spændende krimi, der også rummer en god historie om, hvor svært det er at være partner eller barn til en politimand, der nogen gange sætter livet på spil, for at bedsteborgerne kan hyggeligt rundt i gaderne.

Man kan sagtens læse bøgerne om Axel Stein hver for sig, for Jesper Stein er rigtig god til ikke at gentage sig selv ved at referere fra sine tidligere historier i tide og utide. Tak for det.
Jesper Stein har arbejdet som politireporter og litteraturjournalist og er i dag fuldtidsforfatter. Hans journalistiske baggrund gør det til en fornøjelse at læse hans bøger, for de er velformulerede og med et snert af humor bag de barske historier. Dette er fjerde bog om Axel Stein, og de tre første er solgt til filmatisering. Jeg vil glæde mig til filmene og også til den næste og femte bog om Axel Stein.