Agent 6 af Tom Rob Smith

af d. 16. september 2012

494

2012

978-87-11-40479-9

Agent 6 (engelsk)

Den gamle KGB-agent Lev Demidov har selv været med til at arrangere nogle slemme skurkestreger gennem tiden, så han aner straks uråd, da hans elskede kone Raisa og hans to adoptivdøtre bliver udvalgt til at deltage i en prestigefyldt koncert i FN-bygningen i New York. Året er 1965, den kolde krig er på stadiet permafrost – og alting går selvfølgelig helt galt. Tre mennesker bliver dræbt, og det eneste Sovjetunionen og USA kan enes om, er at skyde skylden på nogle uskyldige.

15 år senere befinder en opiumsafhængig Demidov sig i Afghanistan som særlig rådgiver for det kommunistiske lydregime. Klaner af krigeriske mujahediner kæmper med næb og kløer for at få smidt de vantro ud, så de kan indføre et strengt islamisk styre. For mange mennesker, inklusive Demidov, er det et valg mellem pest eller kolera. Krigen er ekstremt blodig og af en art, hvor der ikke tages gidsler.

En kynisk henrettelse af et barn river Demidov ud af opiumstågerne. Nu er det tid til at gå i retfærdighedens tjeneste og gøre nogle gamle regnskaber op. Især vil han gøre meget for at komme til New York for at prøve at opklare, hvad der egentlig skete dengang i 1965. Han ved, at han er oppe mod mægtige kræfter, to supermagter, som vil gøre meget for at undertrykke sandheden. Hvad han ikke ved, er, at han også er oppe mod en virkelig led satan: Agent 6.

“Agent 6” er tredje bind i Tom Rob Smiths ambitiøse, meget roste og prisbelønnede trilogi om den sovjetiske kriminalmand Lev Demidov. De to første, “Barn nr. 44” og “Den hemmelige tale”, er tætvævede thrillere, hvor både spændingsniveauet og den minutiøse research bag de overbevisende skildringer af dagligdagen bag jerntæppet er af allerhøjeste internationale klasse.

Strukturen er løsere i “Agent 6”, simpelt hen fordi forfatteren vil nå omkring både 50’ernes uhyggelige Stalin-terror, 60’ernes spilfægterier mellem UUSR og USA og 80’ernes konflikt i Afghanistan. Igen er researchen så imponerende, at det grangiveligt føles som at være der selv, og det er sympatisk, at amerikanernes paranoide kommunistforskrækkelse og forfølgelse af anderledes tænkende beskrives som lige så menneskeligt afstumpet som Sovjetunionens repressive styre.

Men, og der er et stort men: Bogen er ganske enkelt ikke lige så spændende som sine to forgængere. Forfatteren gaber over for meget og mister sit normalt stramme greb om handlingen. Derfor skal det på det varmeste anbefales at starte med “Barn nr. 44” og “Den hemmelige tale”, før du eventuelt kaster dig ud Demidovs (formentlig) sidste bedrifter.

Hvis du på den anden side er koldkrigsjunkie og afhængig af skæg og blå briller, kan du sagtens hoppe ud i “Agent 6” og arbejde dig tilbage i serien. Bøgerne kan læses fuldkommen uafhængigt af hinanden.