Agent 6 af Tom Rob Smith

af d. 5. maj 2012

494

2012

978-87-11-40479-9

Agent 6 (engelsk)

Moskva 1950. Stalinæraen er forbi, men folket lever stadig i frygt. Kun én amerikansk sanger har lov at besøge landet og optræde for folket. Den sorte sanger og ærkekommunist Jesse Austin. Ganske tilfældigt kommer KGB agent Leo Demidov til at være oppasser under hans besøg.

15 år senere får Leos kone, skolelæreren Raisa, mulighed for at rejse til USA sammen med et russisk skolekor, der skal synge en venskabskoncert i New York. Leo er imod rejsen, men Raisa ved at hun ikke vil få andre muligheder for nogensinde at besøge et andet land, og tager af sted. Da der i tilknytning til koncerten sker et mord, sidder Leo tilbage i Rusland med en masse ubesvarede spørgsmål, mens både USA og USSR har travlt med at lægge låg på sagen.
Men Leo ville ikke være Leo, hvis ikke hans stålsatte vilje skulle drive ham mod en opklaring uanset hvad systemet og familien måtte mene. Problemet er bare at som frivilligt pensioneret KGB-agent har han lav status og vil aldrig få godkendt en ansøgning om at rejse til USA. Derfor planlægger han sin flugt.
Det går dog absolut ikke som ventet.

Historien bringer læseren gennem den kolde krig, vi får et indblik i den, både med russiske og amerikanske øjne. Historisk bevæger ‘Agent 6’ sig over fire årtier, og når helt frem til russernes invasion af Afghanistan. Som i de to forrige bøger ‘Barn nr. 44’ og ‘Den hemmelige tale’ bliver der hængt en historietime på en spændende fortælling. Desværre vikles den røde tråd ned i et musehul efter koncerten i New York, og kommer først på sporet igen 30 år senere i Afghanistan. Det er fedt skrevet, men Leos fremragende evner som sporhunden der aldrig giver op bliver et kors som både han og fortællingen må bære, da opgaven i den grad er umulig for ham at løse. Af den enkelte årsag at det er umuligt at slippe illegalt ud af Rusland. I live.

Agent 6 afslutter historien om Leo og de personer vi kender fra de forrige bøger. Gennem de tre krimier fortælles Leos liv, fra han som ung agent begynder sin karriere, til han her i Agent 6 ender sine dage som en nedslidt gammel mand. Seriens mest dystre kapitel, og også det svageste led. Ikke fordi den er trist, men fordi opklaringen af sammensværgelsen fuldstændigt træder vande mens Leo slides ned i Rusland og Afghanistan.