Affekter af Rodrigo Hasbún

af d. 23. marts 2018

129

2018

9788771512854

Los afektos - oversat af Tine Lykke Prado

Inspireret af virkelige hændelser fortælles historien om den excentriske Hans Ertl – Leni Reifenstahls stjernefotograf – og hans familie, der efter Det Tredje Riges fald emigrerer til Bolivia for at få en ny start. Med de optimistiske og voldelige 50’ere og 60’ere som bagtæppe, ser vi familien Ertls gradvise smuldren. Faderens kompromisløshed kommer stærkest til udtryk i den ældste datter, Monika, der slutter sig til Bolivias marxistiske guerillabevægelse, og for eftertiden bliver kendt som Che Guevaras hævner.

Forfatteren, Rodrigo Hasbún, har modtaget den engelske PEN pris for “Affekter”, og betegnes som en af sin generations (han er født i 1981) mest spændende latinamerikanske forfattere.

Det er ikke antallet af sider i “Affekter” der tynger bogen, men det gør til gengæld fortællingen om familien Ertl. Bogen er opdelt i to dele, hvor den første primært fortæller om familiens ankomst fra Tyskland til Bolivia, og om problemerne med at falde til i det nye land. I bogens anden del spredes familien på alle måder i alle retninger, men fælles for dem alle, og for familien, er at flytningen til Bolivia blev begyndelsen på enden, for dem alle. Det er ikke noget der sker voldsomt fra den ene dag til den anden, men det er en langsom opløsning der stille og roligt sker for øjnene af læseren.

Gennem bogens kapitler får hvert familiemedlem lov at fortælle sin historie, enten ved selv at fortælle den eller ved at lade andre fortælle den. I begyndelsen blev jeg lidt forvirret over disse fortællerskift, men efterhånden kom det til at fungere rigtig godt.

Hasbún bruger ikke den brede pensel til at male familien med. Der tegnes nogle hurtige blyantsstreger for at markere hvem den enkelte er, og gennem en kortfattet fortælling der giver lige præcis det der er nødvendigt, overlader forfatteren det til læseren at male portrætterne færdige. Det fungerer helt fantastisk, for netop når forfatteren lader mig om at fylde personerne ud, blive de mine personer og fortællingen bliver min fortælling. Derfor føler jeg, til trods for at personerne hele tiden står på en vis afstand, at jeg kender dem. Jeg kan mærke dem, og jeg kan føle deres liv og tanker.

Hasbún er en dygtig fortæller. Sproget er ikke stort og svulmende, men skåret helt ind til benet. Mange har forsøgt sig med at skrive minimalistisk, men få mestrer den lige så godt som Hasbún.