Ækle æventyr af Rune T. Kidde

af d. 12. august 2010

160

2003

87-7394-784-9, 978-87-7394-784-5

”Ækle Æventyr” er genfortællinger af gamle klassikere. Rødhætte, Snehvide, De tre små grise, Kejserens nye klæder og mange flere. Den er en samling af de første fem bind i Søde Sally Sukkertop serien. Den er guld værd.
Alene forsiden fortæller det hele: Her ser vi ulven der er ved at æde bedstemor, som irettesætter ham med et passende ‘Hold Dem for munden, når de gaber, unge mand!’ Tegnestilen er infantil og direkte, ligesom fortællestilen er det. Alt maltrakteres: Kidde bruger de originale historier som en kamikazepilot på zigzagkurs. Bedst som man tror at den store stygge ulv får fat i de tre små grise jokker han i en landmine og slynges 500m op i luften. Hvorefter han ved nedslaget mister hukommelsen og søger arbejde som skovarbejder. (Sådan cirka). De resterende klassikere udsættes for samme galskab. Også Hærge-Hans og Grumme-Grethe.

Man gnækker, griner og græder, ganske som bagsiden opfordrer til.

To ting kan samlingen kritiseres for: 1. At den ikke indeholder alle Søde Sally Sukkertop, og 2. at genfortællingen af ‘De tre bukke bruse’ der her hedder ‘Lille Luffe, Mellemstore Melvis og kæmpestore Kasper Knaldhætte’ ikke holder sig til Kiddes tegneserieudgave, der var en del mere bramfri. Der gik de tre brødre på kro og drak, sang og horede, hvorefter de på hjemturen blev dårlige og brækkede sig ud over broen ned i hovedet på trolden. Her nøjes de med at synge og drikke, og så bøvser de på broen så trolden vågner. Jeg ved godt at bogen her skal serveres for børneøre, meeeeen…..

Så til slut en bøn: Kære Modtryk. Giv os vore daglige Ækle Æventyr, komplet med fraklip og det hele. Hele molevitten i et bind. Amen.