Ægtepagten af Simona Ahrnstedt

af d. 27. marts 2012

397

2011

978-87-92621-43-6

Överenskommelser

Da jeg først læste, at ”Ægtepagten” kunne sidestilles med Jane Austens romaner var jeg overbevist om, at den var noget for mig. Og da jeg først kom i gang med den, havde jeg også store problemer med at lægge den fra mig igen! Velskrevet, og med en fængende historie – Helt sikkert værd at læse! Jeg var i hvert fald solgt, og måtte sidde oppe til øjnene simpelthen ikke ville holde sig åbne længere, før jeg lagde den fra mig – For at stå op og læse den færdig formiddagen efter.

Jeg kan godt fornemme inspirationen fra Jane Austen i Simona Ahrnstedts roman. Men bogen er mere end det, den går dybere ind i personerne og medtager detaljer i en helt anden grad. Der er mere intimitet og flere følelser udbasuneret, hvilket gør personerne levende og virkelige for læseren!

Bogen har et centralt omdrejningspunkt – Ægteskab. For i 1800-tallets Sverige er det vigtigste for enhver kvinde at sikre sig en mand; og helst en der både er rig og har titlerne i orden. Og hvis man er heldig følger der også kærlighed med.
Beatrice mangler dog en del af de kvindelige dyder, der ville kunne få hende godt afsat. Hendes onkel, som hun har boet hos siden faderens død, ser hende gerne gift og ude af huset, for han bryder sig bestemt ikke om kvinder med en selvstændig holdning. Kvinder skal ses, ikke høres. Men Beatrice har svært ved at indordne sig onkelens regler, og ender gang på gang i livlige diskussioner. Og det er da heller ikke alle, der frastødes af tænkende kvinder. Seth findes den unge Beatrice utrolig interessant og tiltrækkende, og denne interesse synes gengældt. Men kærligheden skal ikke være nem, og uforudsete forhindringer stiller sig imellem det unge par.