af d. 18. juli 2007

349

2008

978-87-02-02927-7

Smert akhillesa

“Achilleus død” er en russisk hybrid af James Bond og Sherlock Holmes, fyldt med både historisk kolorit, dramatisk action og grundigt detektivarbejde.

I denne fjerde fritstående roman er hovedpersonen, Erast Petrovitj Fandorin, nylig ankommet til Moskva og inddrages som rådgiver for ‘særlige anliggender’ i opklaringen af en fremtrædende generals mystiske dødsfald. Dette er bundet op til det historiske Ruslands reformproces og indre kamp i slutningen af 1880-tallet, som udgør baggrunden for plottet. Datidens tilnærmelse til Vesten førte forandringer med sig, hvilket ikke værdsattes af alle. Men vor helt Fandorin er med på noderne og anvender den nye teknologi, telefonen (!), som et opklarende instrument.

I et let sprog lader forfatteren læseren følge hovedpersonernes tanker og følelser mens de forsøger at manøvrere og overleve i det haj-fyldte, politiske farvand. En farverig del af persongalleriet, som man generelt aldrig kommer rigtigt tæt på, er de mere eller mindre dydige “femme fatales”. Både den kølige Fandorin og hans kyniske modstandere får varme i kinderne i mødet med deres charme og skønhed, hvilket vækker modstridende følelser som begær og selvdisciplin til live.

De politiske rænkespil giver romanen et aktuelt politisk lag og Fandorins opklaring af sagen bringer ham (forklædt) både til det rige overklassemiljø på Moskvas finere hoteller, og til byens fattige og kriminalitetshærgede slumkvarter. Begge miljøer er lige farlige og ikke nødvendigvis skarpt adskilte. Her anes en forbindelse fra Rusland i tiden op til 1. verdenskrig til det nuværende Rusland.
De politiske og moralske temaer udgør dog kun et flot og historisk farvet baggrundstæppe, for plottets afvikling går over ‘stok og sten’ og tillader heller ikke her ikke en uddybning. Men kombinationen af snurrige agent-tricks, introduktionen af en superskurk som giver historien en overraskende ny vinkel, og de menneskelige længsler gør “Achilleus død” til en letbenet, men fængende knaldroman.