333

2014

978-87-93209-02-2

Open City (oversat af Juliane Wammen)

1. udgave, 1. oplag

”Åben by” er den amerikanske forfatter Teju Coles debutroman, der første gang blev udgivet i 2011.

I Danmark er bogen udkommet på Forlaget Batzer, der er kendt for at udgive kvalitetslitteratur af forfattere, der ofte får alt for lidt opmærksomhed i forhold til hvor god litteratur, de rent faktisk skriver.

Bogens fortæller og hovedperson er psykiateren Julius, der arbejder på et større hospital i New York. Julius er halvt sort og halvt hvid – og så har han en bedstemor, der – måske – bor i Bruxelles. En bedstemor han kun har mødt en enkelt gang, og som han fra tid til anden bruger tid på at tænke på. Denne næsten ukendte bedstemor er en halvvejs mytisk person, som Julius egentlig gerne ville møde, og derfor vælger han at bruge flere ugers ferie i netop Bruxelles, hvor han gør et halvhjertet forsøg på at finde sin tyske bedstemor – hvilket dog ikke lykkes ham, og han må derfor undvære at blive klogere på hende og denne side af familien.

Når Julius ikke arbejder med psykisk syge mennesker på hospitalet går han mange ture i New York, hvor han tænker over tilværelsen, barndommen i Lagos og menneskets fundamentale ensomhed i verden. Herudover besøger han også fra tid til anden en af sine gamle undervisere fra universitetet, Professor Saitu, der er i slutningen af 80´erne og dermed væsentligt ældre end vores hovedperson, der er under 40. Besøgene hos den aldrende professor betyder meget for Julius, og det er derfor et hårdt slag da Saitu dør og efterlader Julius i en slags choktilstand.

Romanens eneste ulempe er, at forfatteren i alt for høj grad har tendens til at inddrage kulturhistorisk viden i en grad, så det virker for tungt og uvedkommende for den samlede fortælling. Det var mildest talt lidt belastende i længden, men det ændrer ikke på, at ”Åben by” så absolut er en meget fin og læseværdig bog om menneskets behov for at skabe sig en plads i verden.

”Åben by” er en roman, der er svær at klassificere. Det er mest rammende, at kalde det en bog, som handler om alt og ingenting på samme tid (skal man forsøge at være vittig kan man jo påstå, at et leksikon også handler om alt og ingenting). Bogen handler om, at være til i verden og om at finde sin plads i verden, men det er også en roman, hvor kærligheden til storbyen New York tydeligt skinner igennem.

”Åben by” er en mesterlig og uforglemmelig roman, som jeg i høj grad synes er læseværdig.

Romanen er medrivende og skrevet af en forfatter, der har sin helt egen unikke stemme. Teju Cole rammer velgørende præcist sin samtid bag i, og jeg synes forfatteren skriver som en drøm og er benådet med en sikker pen.

På flere punkter minder bogen om ”Triburbia” af Karl Taro Greenfeld, så hvis man kunne lide den bog vil man knuselske ”Åben by” af Teju Cole.

”Åben by” er en roman, der har fortjent at blive en moderne klassiker, det er en original og velskrevet bog, som både kan tåle at blive læst og genlæst.