A Thousand Pieces of You af Claudia Gray

af d. 10. juni 2015

360

2015

A Thousand Pieces of You

Historien om Marguerite og hendes fars pludselig død starter med et brag. Det er kort efter faderens død og Marguerite kontaktes af sin fars PhD studerende som gerne vil hævne faderens død ved hjælp af deres forskning. Et apparat der gør dem i stand til at hoppe fra dimension til dimension, alternative verdner der ligger parallelt med den vi lever i. Allerede fra start bliver vi præsenteret for muligheden for dette og der går ikke lang tid før vi er i første alternative verden; et højt teknologisk vidunder af en nærmest fremtids-London.

Ikke nok med at Marguerite skal bearbejde sorgen efter sin fars død, hun skal samtidig slås med de stridende følelser hun har for sin rejsekammerat og fyren som angiveligt skal have slået sin far ihjel. Det er også tydeligt fra starten at der er store, dybe følelser på spil i den her historie.

Jeg blev ret hurtigt glad for Marguerite, og jeg tror det har noget at gøre med førstepersonsfortælleren. Når det er sådan en fortæller går det bare utroligt hurtigt med at identificere sig med personen i bogen, og det gjorde det kun stærkere at hun havde så mange forskellige følelser at kæmpe med for at få under kontrol.

Selvom det tyder til at blive et typisk trekantsdrama mellem de to fyre så går det langsomt op for en at det er meget mere end det. Og da først Marguerite ankommer til sin anden dimension – en verden der næsten er gået lidt i stå og den Russiske zarfamilie stadig lever i pomp og pragt, hvilket jeg elskede! – går det langsomt op for læseren at der aldrig vil være tale om et trekantsdrama, her er valget truffet lige fra begyndelsen, og det kan jeg godt lide. Det at vi ikke skal sidde og vælge en side hele tiden og så igen, men at valget her er blevet truffet for os.

Men det allerbedste ved den her bog, udover de stærke følelser, er alt det her teknologiske hop mellem de forskellige dimensioner. Jeg nød i fulde drag at læse om de forskellige dimensioner og hvor vildt anderledes de var. Min absolut yndlings var som sagt den Russiske udgave, og det er nok fordi jeg altid har været meget interesseret i hele affæren med den Russiske revolution og enden på zarfamilien.

Hvis man er til eventyr på højt plan i fulde fart og alternative verdner med stærke følelser så er “A Thousand Pieces of You” helt klart anbefalelsesværdig, og den næste bog i serien står så vidt jeg ved til at udkomme til efteråret (2015, red.).