100 års ensomhed af Gabriel García Márquez

af d. 14. marts 2008

316

2001

978-87-638-1523-9

Cien anõs de soledad

Historien foregår i landsbyen Macondo i Sydamerika. Vi følger familien Buendia generation efter generation, lige fra Jose Arcadio Buendia med sin hustru, børn og andre familier flytter fra deres gamle landsby, fordi de er overtroiske, til den sidste på familiestammen dør. Vi ser, hvordan landsbyen i almindelighed og familien Buendia i særdeleshed får en følelse af hvad der sker udenfor Macondo: I begyndelsen af bogen kommer der omrejsende ‘sigøjnere’, der fortæller om, hvad der er sket/sker i verden: Siden hen kommer de samme ‘sigøjnere’ tilbage ret ofte, men altid med flere spændende nyheder, f.eks. når de kommer med det dejlige, kolde, hårde vand som de kalder is, eller når de fortæller om den nye revolution landet gennemlever.

Vi ser, hvordan familien Buendia reagerer, hvordan medlemmerne langsomt men sikkert bliver mere og mere interesseret i omverdenen, indtil en af de mere modige Buendia’er tager af sted for at se den verden han har hørt så meget godt om. Ved tilbagekomsten, komplet skuffet, fortæller han hvad han har oplevet og set, men Macondo har også gennemgået forandringer – landsbyen er begyndt at blive ‘civiliseret’ (snarere koloniseret) af den nye regering.

Selvom det ikke lyder af meget, så sker der hele tiden nye ting i romanen. Marquez skriver utrolig romantisk. Kærlighedshistorier er der mange af, og det er også en af disse der sammen med udviklingen i Macondo får en af Buendia’erne til at gøre oprør overfor samfundet. Han rejser op i bjergene med en håndfuld mænd a’la Fidel Castro i Cuba, men hvor Castro vandt sin revolution (sådan da.) mister denne Buendia troen på mennesket.

Marquez har udviklet sin egen skrivestil til et helt fantastisk niveau og sammenfatter i ‘100 års ensomhed’ det bedste af ‘magisk realisme’. Historiernes fremdrift (der er mange interagerende historier med personer involveret i de samme begivenheder, men samtidig med egne individuelle historier) får en til at realisere, at det er intet mindre end selve menneskeheden Marquez skriver om. Hvis man er interesseret i litteratur, kultur – ja, selve livet – er ‘100 års ensomhed’ uomgængelig.